Skuteczna sprzedaż nieruchomości

Praktyczne porady, inspirujące rozwiązania oraz najświeższe aktualności z branży nieruchomości

Porady

Jak napisać ogłoszenie sprzedaży lub najmu nieruchomości?

Dziennie w serwisach ogłoszeniowych dodane jest tysiące nowych ogłoszeń związanych ze sprzedażą lub wynajmem mieszkań, domów czy też lokali usługowych. Większość z nich albo traci się w gąszczu tysiąca ofert, albo na dzień dobry zniechęca żeby w ogóle w nie kliknąć, a już na pewno wykazać jakąś chęć kontaktu z właścicielem nieruchomości. I co zabawne – nie chodzi o to, że jest to wina „mało-atrakcyjnej” nieruchomości, a sposobu jej prezentacji.

Dlatego w dzisiejszym artykule chcielibyśmy Wam podpowiedzieć jak napisać ogłoszenie sprzedaży lub najmu nieruchomości – ogłoszenie, które zwróci uwagę ludzi i nie zginie w gąszczu wszystkich ofert. 

 

Z początku może wydaje Ci się, że to jak ogłoszenie jest przygotowane, nie ma większego wpływu na oglądalność lub zainteresowanie potencjalnego kupca, że liczy się tylko cena, lokalizacja i jeszcze parę innych rzeczy. Jednak gwarantujemy, że nawet najbardziej atrakcyjne mieszkanie lub  dom, jeśli nie będzie dobrze zaprezentowane straci na tym naprawdę dużo.

Przykład home stagingu - profesjonalnego przygotowania nieruchomości do sprzedaży - realizacja DomProfit
Fot. i realizacja: Przykład zdjęcia mieszkania z Wodzisławia Śląskiego wystawionego na sprzedaż – fot. „przed” wykonana przez właściciela, a fot. „po” przez DomProfit agencję nieruchomości z Wodzisławia Śląskiego – te same pomieszczenie, te same meble, ta sama perspektywa pomieszczenia, za to różnica ogromna, przyznajcie sami!

 

Przez nieatrakcyjne przedstawienie nieruchomości – po pierwsze, dłużej będziemy szukać kupca. Po drugie, nie wykluczone, że jak już w końcu znajdziemy osobę zainteresowaną naszą nieruchomością, będziemy musieli zejść dużo z ceny, co nie jest dla nas – sprzedających optymistyczną perspektywą.

Może poniższe kwestie dla wielu z Was nie będą odkryciem ameryki, ale z tego co obserwujemy – błędy te są nagminnie popełniane, więc może jednak komuś się przydadzą.

Po pierwsze ma być konkretnie, prosto, ma pobudzać wyobraźnie i wpływać na wywołanie pozytywnych emocji oraz skojarzeń. Skupiasz się na zaletach i atutach mieszkania, ale bez koloryzowania. Nie ukrywasz wad, bo i tak wyjdą na jaw, lecz starasz się je złagodzić. Jeżeli interesuje Cię rozwinięcie tematu – czytaj dalej.

 

Co nagle to po diable…

Przysłowie znane od lat i jak się zastanowić bardzo życiowe. Zanim więc siądziesz do dodawania ogłoszenia sprzedaży lub wynajmu nieruchomości – zarezerwuj sobie odpowiednią ilość czasu. Nigdy nie pisz ogłoszenia w pośpiechu, na kolanie np. przed wyjściem do pracy, czy w trakcie 15-minutowej przerwy obiadowej w pracy, bo o ile nie jesteś zawodowym copywriterem lub kreatywnym i doświadczonym agentem nieruchomości, to gwarantujemy Ci, że nie wyjdzie z tego nic dobrego. Co więcej, zapomnisz o wypisaniu najistotniejszych cech nieruchomości!

Zrób sobie dobrą kawę czy herbatę, usiądź w spokojnym miejscu, staraj się odciąć od wszelkich rozpraszaczy np. telewizora, aby nie odwracały Twojej uwagi i  w pierwszej kolejności wypisz wszystkie dobre cechy nieruchomości oraz okolicy, w której się znajduje. Zastanów się na spokojnie nad wszystkimi jej walorami i wypisz je na kartce, aby podczas pisania ogłoszenia o niczym nie zapomnieć.

W pośpiechu możesz pominąć wiele istotnych cech lub opisać je w taki sposób, że potencjalny kupiec nie uzna je za jakąś zaletę – mam nadzieję, że wiecie o co mi chodzi.

Pamiętaj! Pierwsze sekundy mają wpływ na to, czy potencjalny kupiec zainteresuje się Twoją ofertą i wykona w tej kwestii jakiś ruch, czy jednak Twoje ogłoszenie zaledwie omiecie wzrokiem i zacznie przeglądać dalej.

 

Jakie informacje należy umieścić w ogłoszeniu sprzedaży lub najmu mieszkania, domu, lokalu?

 

  • Lokalizacja;
  • Powierzchnia mieszkania, piętro, ilość pięter w budownictwie;
  • Typ nieruchomości – informacja o tym czy jest to dom, mieszkanie w bloku, kamienicy, czy jest to nowe czy też stare budownictwo, jakie są zalety budynku – np. ocieplony, z wymienionym oknami, wyremontowaną klatką, itp.;
  • Ilość pomieszczeń wraz z podaniem metrażu, ich rozkład, informacja czy są to pomieszczenia rozkładowe;
  • Wyposażenie – informacja o tym czy mieszkanie wyposażone jest np. w meble, sprzęt (pralka, zmywarka, piekarnik), czy jest to mieszkanie do remontu, czy zostało coś wyremontowane, np. nowe podłogi, łazienka, itp.;
  • Ogólny stan techniczny nieruchomości;
  • Informacje na temat lokalizacji – okolicy, dojazdu, komunikacji miejskiej, wypisanie wszelkich atrakcyjnych miejsc znajdujących się w pobliżu nieruchomości (np. przedszkole, szkoła, sklep, piekarnia, przystanek autobusowy, przychodnia, apteka, plac zabaw, park itp.);
  • Informacja o dodatkowych zaletach, pomieszczeniach, np. piwnica, garaż, miejsca parkingowe, winda, strych;
  • Termin dostępności;
  • Cena – w przypadku najmu określenie także wszelkich opłat i kaucji;
  • Informacja czy jest możliwość negocjacji ceny.

Dlaczego wypisanie powyższych kwestii ma sens? Dlatego, bo możesz w każdej chwili dopisywać do listy wszystko co sobie przypomnisz, a potem stworzyć na jej bazie atrakcyjny opis.

Poza tym informacje te przydadzą Ci się w momencie dodawania ogłoszenia – wypełniając formularz, który potem odpowiada za filtrowanie ogłoszeń w wyszukiwarce nieruchomości dostępnej w każdym portalu ogłoszeniowym. Dlatego koniecznie wypełnij skrupulatnie każde pole – inaczej Twoje ogłoszenie może zaginać w gąszczu ofert, a na pewno umknie tym osobom, które szukają mieszkania o konkretnych, sprecyzowanych parametrach.

Przykład: Pan Janusz szuka mieszkania, które koniecznie musi mieć piwnicę – jest to jego warunek bezwzględny, nie interesują go mieszkania, które nie mają przydzielonej piwnicy. Aby ułatwić sobie wyszukiwanie ofert, w wyszukiwarce zaznacza opcję „z piwnicą”. Z kolei Pan Marian – właściciel nieruchomości nie wypełnił skrupulatnie formularza podczas dodawania swojego ogłoszenia, nie zaznaczył, że mieszkanie ma przydzieloną piwnicę – uznał, że wystarczy napisać w treści ogłoszenia, więc jego ogłoszenie nie pokaże się Panu Januszowi, mimo iż teoretycznie Pan Marian byłby nim zainteresowany.

Formularz wyszukiwania w portalu ogłoszeniowym otodom.pl
Przykładowy formularz wyszukiwania na popularnym portalu ogłoszeniowym związanym z nieruchomościami.

 

Tworzenie treści ogłoszenia sprzedaży lub wynajmu nieruchomości.

Pisząc ogłoszenie pamiętaj aby nie było ono za długie – w końcu większość informacji będzie podana w podstawowych danych dotyczących ogłoszenia.

Podczas pisania opisu nieruchomości wciel się w potencjalnego kupca swojego mieszkania i opisz ją tak, aby osoba czytająca ogłoszenie umiała wyobrazić sobie siebie mieszkającego w tym mieszkaniu. Napisz je tak, aby przekonać potencjalnego zainteresowanego do chwycenia za telefon i umówienia się na spotkanie. Oczywiście nie znaczy to, że masz je przekoloryzować. Pamiętaj aby pisać zawsze zgodnie z prawdą.

 

Przykładowe ogłoszenie:

„Nowoczesne, a zarazem przytulne – mieszanie gotowe do wprowadzenia! W pełni wyposażona kuchnia z piekarnikiem, płytą gazową i zmywarką, salon oraz sypialnia z garderobą robioną na wymiar. Jedyne co musisz zrobić, to przyjść i wypakować swoje walizki. Mieszkanie 3 pokojowe w świeżo wyremontowanym bloku na 2 piętrze. Szybko docenisz jego doskonały rozkład – rozwiązanie idealne dla młodych osób z dziećmi, w którym znajdzie się również miejsce dla domowego zwierzaka, gdyż najbliższa okolica to miejsce wręcz przeznaczone na spacery z rodziną i psem. Będziesz miał również blisko do piekarni, gdy będziesz rano szedł po świeże bułki na śniadanie, ale także do apteki i na plac zabaw.”

Warto w ogłoszeniu zawrzeć informacje o dodatkowym wyposażeniu, sprzęcie czy też okolicy, np. bliskości do sklepu, parkingu, parku, szkoły, itp.

Jeżeli ogłoszenie ma dotyczyć kupna nieruchomości np. mieszkania czy też domu, musisz bardziej się postarać o przygotowanie naprawdę dobrego ogłoszenia. Powinieneś bardziej skupić się na wypisaniu wszystkich zalet, gdyż kupno mieszkania czy domu to poważna i bardzo kosztowna inwestycja na lata, którą nie podejmuje się pochopnie. Zwracamy wtedy znacznie większą uwagę na wszystkie szczegóły, więc musisz pamiętać że nawet mała, błaha informacja jak np. „mieszkanie do którego wpada duża ilość naturalnego światła” może mieć przewagę nad finalizacją transakcji.

Pamiętaj również o tym, że najważniejsze zalety nieruchomości powinny być wypisane na samym początku lub końcu ogłoszenia, gdyż zazwyczaj bardziej zapamiętujemy uwzględnione tam informacje.

Zwróć także uwagę na sposób pisania niektórych faktów, które zamiast przedstawić jako zwykłą, podstawową informację możesz przerobić na zaletę. Np. jeżeli Twoje mieszkanie jest na parterze lub posiada windę – możesz zaznaczyć, że „jest przystosowane do osób niepełnosprawnych lub starszych”. Jeżeli są w nim obniżone sufity – „zimą mniej zapłacisz mniej za ogrzewanie”. Nie chodzi o to aby koloryzować, jednak fakty po prostu przełożyć na zalety.

Warto w treść ogłoszenia zawrzeć kilka zdań pobudzających wyobraźnię i emocje, np. „ogródek, który stworzony jest do kreatywnych zabaw dzieci”, czy też „organizowania imprez typu garden party ze znajomymi” lub „balkon na którym możesz się zrelaksować w ciepłe, letnie wieczory”.

 

A co jeżeli nieruchomość posiada wady?

A kto ich nie ma… Na pewno nie bagatelizuj ich lub udawaj, że wcale ich nie ma! Prędzej czy później i tak wyjdą na wierzch, chociażby w momencie gdy przyjdzie czas na oglądanie nieruchomości. Tym sposobem stracisz czas nie tylko potencjalnych zainteresowanych ale także swój!

Jeżeli mieszkanie lub inna sprzedawana nieruchomość ma wady – staraj się w możliwie jak najdelikatniejszy sposób o nich wspomnieć, lecz ich nie pomijaj.

Np. jeżeli mieszkanie wymaga remontu, możesz napisać: „po odświeżeniu mieszkania i wykonaniu kliku napraw, mieszkanie będzie miejscem do którego zawsze będziesz chętnie wracał po pracy”.

Świetnie przygotowany opis starego domu, który wymaga renowacji:

Świetny opis starej nieruchomości - domu wykonany przez Domprofit.pl
źródło: http://www.domprofit.pl/nieruchomosci/baborow/dom/226
Świetny opis starej nieruchomości – domu w Baborowie, przygotowany przez Agencję Nieruchomości Domprofit.pl

 

Jak napisać intrygujący tytuł ogłoszenia nieruchomości?

Zasada jest taka, że wymyślanie tytułów ogłoszeń, czy też artykułów lub innych publikacji, zawsze zostawia się na sam koniec. Nie bez powodu – jak już masz pełny opis, zawsze łatwiej jest na jego podstawie dopasować lepszy, bardziej chwytliwy i kreatywniejszy tytuł, który ma ogromne znaczenie (zaraz obok głównego zdjęcia) na to, czy ktoś w nie kliknie lub nie.

Fajnie, jak skomponujemy intrygujący tytuł ogłoszenia, który wyróżni się na tle innych, często banalnych ogłoszeń. Jednak pamiętaj, aby trzymać się faktów i nie koloryzować go za mocno. Jeżeli twoja nieruchomość czymś znaczącym się wyróżnia np. jest urządzona w konkretnym stylu lub ma inne zalety, które mogą przeważać nad pozostałymi ogłoszeniami – umieść ją w tytule, pamiętaj tylko aby nie był za długi. Np. „Słoneczne mieszkanie w skandynawskim stylu”, „3-pokojowe mieszkanie z pięknym widokiem na park”, „Kapitalne mieszkanie dla młodych osób planujących założenie rodziny”! itp.

 

Jedno zdjęcie warte więcej niż 1000 słów…

Atrakcyjne zdjęcie nieruchomości szczególnie te główne, które widzimy jako pierwsze w liście ogłoszeń to bardzo istotna, a jednocześnie niestety najbardziej zaniedbywana kwestia i to nie tylko przez te osoby, które zawodowo się tym nie zajmują, ale co gorsza przez agencje nieruchomości!

Pamiętajmy! Człowiek podświadomie podejmuje decyzję w ciągu kilku pierwszych sekund. Zdjęcie jak i tytuł ma ogromne znaczenie, czy ktoś kliknie w nie i będzie miał ochotę zapoznać się z dalszymi informacjami, czy przewinie kursorem w dół strony, nawet na chwile nie zatrzymując się na Twoim ogłoszeniu.

Spora większość ogłoszeń posiada bardzo niekorzystne zdjęcia oferowanych nieruchomości. Najgorsze w tym wszystkim jest to, że bardzo często nie zawsze jest to wina samego mieszkania – mieszkanie w rzeczywistości prezentuje się znacznie lepiej, niż po prostu prezentują to zdjęcia.

Byle jak, w pośpiechu wykonane zdjęcia mogą przyczynić się do tego, że stracimy wiele szans na sprzedaż mieszkania, co więcej możemy zostać zmuszeni do obniżenia wartości – ceny mieszkania, gdyż nie będzie na nie chętnych.

Oczywiście nie sama technika wykonywania zdjęć jest tutaj też ważna, ale również odpowiednie przygotowanie nieruchomości, tzw. home staging, który jednocześnie może podnieść wartość naszej nieruchomości. Jeżeli nie chcesz przeprowadzać chociaż małego odświeżającego remontu, to zadbaj przede wszystkim aby:

  • dokładnie posprzątać,
  • usunąć możliwie najwięcej rzeczy, które zagracają pomieszczenie i sprawiają, że wydaje się ono ciasne, chaotyczne, nieuporządkowane, a nawet przytłaczające,
  • schować z zasięgu wzroku swoje osobiste, personalizujące rzeczy,
  • jeżeli uważasz, że małe przemeblowanie pokoju sprawi, że pomieszczenie będzie prezentowało się korzystniej – zrób to!

Ważne jest to, aby w ogłoszeniu umieszczać aktualne zdjęcia mieszkania, a nie wykonane z przed kilku miesięcy czy też lat. Jeżeli jest to możliwe, to zaplanuj wykonanie zdjęć w trakcie słonecznego dnia. Zdjęcia wykonane w pogodny dzień są znaczenie przyjaźniejsze, jaśniejsze, prezentują się efektowniej, a pomieszczenie wydaje się znacznie bardziej przestronne i ciekawsze.

Robiąc zdjęcia pamiętaj aby zapatrzeć się w lepszy sprzęt, dobrze go ustawić i wykonać kilka różnych ujęć danego pomieszczenia z różnych perspektyw, tak abyś miał potem możliwość wyboru najlepszego. Koniecznie uchwyć na nich zalety, które opisujesz w ogłoszeniu i spraw, żeby zdjęcia je podkreślały, a nie przynosiły przeciwny efekt. Dobrym trikiem jest także uchwycenie widoków zza okna, a nawet budynku i okolicy, gdy są one atrakcyjne wizualnie.

Wykonując zdjęcia wewnątrz pomieszczeń staraj się uchwycić możliwe całe pomieszczenia, a nie tylko małe fragmenty. W ten sposób osoby oglądające mieszkanie będą w stanie sobie je lepiej wyobrazić, pomieszczenia też będą wydawały się optycznie większe co może wpłynąć na pozytywną finalizację transakcji.

Jeżeli nie masz dobrego sprzętu i wiesz, że fotografia nie jest Twoją mocną stroną, nie znasz podstawowych chwytów, aby sprawić że zdjęcie będzie dobre – spróbuj popytać rodzinę, znajomych czy nie podjęli by się tego zadania lub skorzystaj z oferty fotografów – niektórzy z nich specjalizują się właśnie w fotografii nieruchomości.

 

Jak wycenić nieruchomość?

Jest to pytanie, które niejednemu spędziło i spędza sen z powiek… Cena nieruchomości jest ważna zarówno dla właściciela jak i osoby zainteresowanej. Niestety ciężko podać wzór na odpowiednie wycenienie wartości nieruchomości, najlepiej skorzystać z usług rzeczoznawcy majątkowego lub zorientować się jak wygląda sytuacja na rynku nieruchomości na danym terenie, pamiętając aby rozglądać się wśród podobnych ofert – nieruchomości o podobnym stanie technicznym, wyposażeniu, lokalizacji i oczywiście metrażu.

Na tej podstawie możemy mniej więcej oszacować wartość nieruchomości. Nie zapomnij o tym, aby podać również informację o dostępności mieszkania, domu czy też lokalu usługowego i informację o tym, czy umożliwiasz ewentualną negocjację ceny. Jest to niewątpliwie atrakcyjna i zachęcająca informacja dla zainteresowanych, więc warto ją zaznaczyć, ale tylko i wyłącznie gdy przewidujesz taką możliwość. Zawsze możesz lekko zawyżyć cenę, właśnie na wypadek gdy zainteresowany będzie chciał negocjować cenę.

Jeżeli chodzi o ofertę dotyczącą wynajmu nieruchomości, koniecznie wyróżnij wszelkie składowe ceny wynajmu, zarówno czynsz jak i opłaty miesięczne, np. wysokości rachunków czy dodatkowe opłaty. Fajnie, jak wyszczególnisz je także dla danych miesięcy, np. ogrzewanie gazowe w zimie to koszt taki i taki.

 

Zadzwoń, napisz, skontaktuj się…

Jeżeli jesteś osobą pracującą, która nie koniecznie może być zawsze pod telefonem – zamiast ignorować dzwoniący telefon, umieść przy nim informację w jakich godzinach jesteś do dyspozycji interesantów.

Ponadto, jeżeli swoją ofertę kierujesz bardziej w stronę młodych osób – umieść swój adres e-mailowy z informacją, że można się również kontaktować z Tobą w ten sposób. Osoby młode chętniej piszą niż dzwonią. W ten sposób możesz także uniknąć sytuacji wiecznie dzwoniącego telefonu, a z ofertami będziesz mógł się na spokojnie zapoznać w wolnej chwili.

Comment here