Rok 2013 za nami… Co przyniesie agencjom nieruchomości rok 2014? Jakie trendy będą obowiązywały? Co będą musieli zapewnić pośrednicy nieruchomości, aby utrzymać się na obecnie ciężkim rynku nieruchomości? Dowiesz się czytając nasz pierwszy artykuł, który mam nadzieję zachęci Ciebie do częstych odwiedzin! 🙂
Analizując rynek nieruchomości oraz obecnie panujące trendy nasuwają nam się wnioski, które opisaliśmy poniżej. Są to kwestie, które de facto nie tylko obowiązują pośredników i biura nieruchomości – są to również pewne wyznaczniki, które nabierają ważności także w innych branżach. Niestety, jeżeli chcemy być zawsze na topie, musimy rozwijać firmę i zawsze dotrzymywać kroku nowym technologiom i panującym trendom. W innym przypadku niestety czeka nas potknięcie o brutalną rzeczywistość świata biznesu.
5 trendów „must have” na rok 2014
1) Bądź mobilny
To, że nie wyobrażam sobie w obecnych czasach dobrze prosperującej agencji nieruchomości, która nie posiada swojej firmowej strony internetowej to chyba jasne i nie wymaga komentarza. Natomiast należy sobie zadać pytanie, czy zwykła strona internetowa już wystarczy?
Na początku wyjaśnijmy krótko co to jest strona responsywna? Otóż strona responsywna to taka strona, która poprawnie i czytelnie wyświetla się na każdym urządzeniu (komputer, laptop, tablet, smartfon, itp.), sama dostosowując się do jego rozdzielczości.
Już rok 2013 zapoczątkował wdrażanie stron responsywnych oraz mobilnych, więc 2014 powinien być już ich prawdziwym wysypem. Dlaczego warto ten rok poświęcić na takie zmiany?
Obecnie szał na coraz to nowsze, lepsze smartfony i tablety wcale nie słabnie, a wręcz przeciwnie – staje się coraz większy. Producenci smartfonów i tabletów kuszą nas coraz to nowszym, lepszym sprzętem, który nie aż tak pomału – wypiera laptopy i komputery deskopowe. Nie twierdzę, że całkowicie je zastąpi – patrzę tutaj pod kontem serfowania w internecie.
Co prawda, jeszcze ilość użytkowników przeglądająca strony internetowe na urządzeniach mobilnych typu smartfony, tablety – nie przekracza liczby użytkowników korzystających z komputerów stacjonarnych, lecz należy zaznaczyć, że rok 2015 będzie kluczowy w tej kwestii. W 2015 ilość użytkowników korzystająca z internetu na smartfonach i tabletach przekroczy liczbę użytkowników komputerów deskopowych.
Więc bądź przygotowany na to i już teraz pomyśl nad unowocześnieniem strony nie tylko pod kątem wizualnym, ale także użyteczności pod kątem użytkownika! Nie trać klientów przez taki „szczegół”. Bierz przykład z największych gigantów branży nieruchomości (np. otodom, pratka, czy domiporta), które już przeszły przemianę i dostosowały się do obecnych trendów i technologii mobilnych!
2) Pokaż się z jak najlepszej strony
Obrazy, zdjęcia, fotorelacje…, któż nie lubi ich oglądać? Większość ludzi nie tylko woli oglądać zdjęcia niż czytać, lecz w dobie XXI wieku ciężko w niektórych dziedzinach zaufać tylko słowu pisanemu.
Początki popularności serwisów ogłoszeniowych czy aukcyjnych, gdzie tylko mogliśmy przeczytać opis produktu/usługi już dawno się skończyły. Nie jedna osoba nacięła się na „obiecanki – cacanki” w jakimś serwisie ogłoszeniowym, gdzie sprzedawana rzecz w realiach daleko odchodziła od tego co było w opisie. Słowa straciły na mocy, zaistniała więc potrzeba weryfikacji prawdy. Dlatego obecnie nie wyobrażamy sobie na poważnie rozważenie jakiegoś ogłoszenia, które nie posiada chociażby jednego zdjęcia.
Co ciekawe dotyczy to także ludzi. Chcąc być uznanym specjalistą i profesjonalistą w internecie (np. na portalach społecznościowych typu Facebook, Google+, LinkedIn, Twitter, GoldenLine, itp) oraz pozyskiwać nowych klientów swoją wiedzą i doświadczeniem – musisz być dla nich rzeczywisty i podpisywać się zawsze swoim prawdziwym imieniem i nazwiskiem oraz aktualnym zdjęciem! Do mniej więcej połowy 2013 roku nie kładło się na to takiego nacisku – każdy wolał jednak pozostać anonimowy w internecie, teraz – chcąc być prawdziwym i wiarygodnym dla klientów – musisz ujawnić tożsamość.

Nie twierdzę również, że wartościowe treści odejdą w zapomnienie, a obrazy będą kluczowym punktem. Absolutnie nie! Wartościowe, przydatne, merytoryczne treści podparte zdjęciami to zdecydowanie trendy 2014 roku. Więc otwórz się dla klientów, pisz, radź, pokazuj!
Oczywiście już rzadko można spotkać ogłoszenia, które nie posiadają zdjęć, ale warto zwrócić uwagę na jakość tych zdjęć. Chcesz szybko sprzedaż nieruchomość? To ją przygotuj do tego odpowiednio (temat ten z pewnością będzie na blogu poruszony, gdyż to co możemy obecnie zobaczyć w serwisach nieruchomości woła o pomstę do nieba) i wykonaj wysokiej jakości zdjęcia – dobrym sprzętem, a nie kotletem, kalkulatorem czy cegłą!! O sesjach fotograficznych również nie raz napiszemy, więc już teraz zapraszamy!
3) Stosuj video – marketing
Średnio przełom 2012-2013 był wysypem blogerów różnej maści. Rok 2014 z kolei będzie wysypem video – blogów!
Jak już wyżej wspomnieliśmy treść i zdjęcia nadal są i będą ważne i to jest wg mnie niepodważalna kwestia. Natomiast użytkownicy internetu kochają także różnego rodzaju filmiki. Nie tylko te śmieszne są chętnie przez nas oglądane. Coraz większą popularnością cieszą się filmiki typu poradniki, filmiki reklamujące daną rzecz – usługę – produkt, filmiki uczące nas jak coś zrobić samemu – i w branży nieruchomości vido-marketing nie przejdzie bez zauważenia!
Już nie tylko dobrze skonstruowane i ciekawe ogłoszenia sprzedaży czy wynajmu nieruchomości, które są podparte zdjęciami wystarczą. Użytkownicy – klienci chcą, ba – wymagają od nas czegoś więcej. Bądź pierwszy i daj im to czego oczekują, zanim zrobi to Twoja konkurencja! Zapewnij w swoim serwisie nie tylko możliwość oglądania zdjęć nieruchomości, ale także obejrzenia filmiku lub co również obecnie zaczyna wchodzić do Polski (szczególnie jeżeli chodzi o nieruchomości) to panoramy 360, czyli inaczej mówiąc – wycieczki wirtualne po nieruchomości.
Każdy w dzisiejszych czasach jest zabiegany, nigdy nie ma czasu. Klienci szukający nieruchomości dziennie przekopują setki ogłoszeń. Dając im możliwość wirtualnego zwiedzania interesujących ich nieruchomości – czy to poprzez panoramy 360, czy filmiki (tutaj również zaznaczamy i podkreślamy, że ważny jest nie tyle filmik, co wysokiej jakości filmik!), o każdej prze dnia i nocy – dajesz im możliwość na wstępie wykluczenia tych, które na pewno nie spełniają ich oczekiwań.
Myślisz, że tracisz tym sposobem potencjalnego klienta? Nie! I tak po oglądaniu nieruchomości na żywo pewnie by ją wykluczył – nie oszukujmy się! A co Tobie, jako pośrednikowi/sprzedającemu daje takie rozwiązanie? Zarówno Tobie i klientowi niepotrzebne problemy i kombinacje z dostosowaniem się do Waszych trybów życia/pracy i umówieniem się na zobaczenie/zwiedzenie nieruchomości na żywo. A jak wiadomo czas to pieniądz. Idąc tym tropem – na ogłoszenie odpowiedzą tylko naprawdę zainteresowane osoby.
Jakie korzyści z zastosowania wirtualnych wycieczek lub wideo-relacji na stronach internetowych przyniesie agencji nieruchomości? Na pewno na popularności – zarówno tych co zechcą współpracować z biurem nieruchomości chcąc umieścić ogłoszenie, jak i tych, którzy szukają nieruchomości na sprzedaż i wynajem. Pamiętaj – poczta pantoflowa jeszcze nadal dobrze działa i ma się dobrze – przede wszystkim ta „internetowa” szeptanka! 😉
Dlaczego nie warto zwlekać z wdrożeniem takiej funkcjonalności? Nie od dziś wiadomo – kto pierwszy ten lepszy! Wyrób sobie dobrą markę, zanim inni to zrobią!
4) Bądź specjalistą w swojej dziedzinie
Czasami jest tak, że jedna firma może zapewnić kompleksowość usług naprawdę na wysokim poziomie. Jest to dalej na topie listy „na co zwracam uwagę szukając firmy wykonawczej”, ponieważ zawsze łatwiej, korzystniej, szybciej i lepiej załatwić wszystko w jednej firmie niż w 10-ciu. Jednak zwrot „Jesteśmy profesjonalni zapewniamy kompleksowe usługi” jest już czasami tak mocno naciągany, że mało kto jeszcze chyba na to się łapie. W większości przypadków (przynajmniej z mojego doświadczenia) jest tak, że jak robi się wszystko – to nie robi się nic dobrze.
Oczywiście jeżeli firma zapewnia do każdej jednej dziedziny wykwalifikowanego fachowca to już inna bajka.
Jeżeli natomiast tak nie jest (niestety w wielu przypadkach) – nie staraj się na siłę uszczęśliwiać nie wiadomo kogo tak naprawdę, rozbudowując ofertę o kolejne pozycje nie mając od tego chociażby jednej wykwalifikowanej osoby w tej dziedzinie! Pewnie zachęcisz tym jakąś grupkę klientów, jednak nie mając w tym doświadczenia i odpowiedniej wiedzy szybko na tym stracisz i wypracujesz sobie złą renomę. Co gorsza – nie tylko nowych pozycji w ofercie, ale ogólnie tracąc to, nad czym przez lata tak ciężko pracowałeś/aś.
Mimo popularnej kompleksowości – firmy oferujące usługi z wąskiej specjalizacji mają się również naprawdę dobrze, lecz tylko w przypadku gdy maksymalnie oddają się tylko temu zajęciu, poświęcając temu całą swoją energię oraz rozwój.
W związku z tym jeżeli czujesz się dobrze tylko w sprzedaży nieruchomości, nie zajmuj się wykończeniem wnętrz czy tak ostatnio popularnym home stage, jeżeli nie masz o nim zielonego pojęcia! Poświęcaj się temu, co sprawia Tobie największą przyjemność oraz co najbardziej Cię interesuje. Jeżeli jednak bardzo zależy Ci na poszerzeniu oferty o dodatkową specjalizację – zatrudnij profesjonalistę lub rozpocznij współpracę z firmą/osobą stricte zajmującą się tym zakresem. To będzie korzyść obopólna – Ty będziesz oferował i zapewniał wysoką jakość usług kompleksowych, poszerzysz grono klientów, firma współpracująca – korzyść materialną wynikającą z większej ilości zleceń.
Pamiętaj! Skoncentruj się na tym, na czym się znasz najlepiej. Doszkalaj się, pochłaniaj się całkowicie Twojej specjalności, a z pewnością zapewni Ci to sukces i wyróżnienie na tle „Profesjonalistów oferujących kompleksową obsługę”.
5) Analizuj, dociekaj i mierz efekty
W dzisiejszych czasach nie pozostawaj obojętny/a na to skąd trafiają do Ciebie Twoi klienci, gdzie się o Tobie dowiadują, gdzie znajdują Twoją ofertę. Jeżeli jeszcze tego nie robiłeś/a koniecznie to zmień w 2014 roku! Mierzenie i analizowanie źródeł z których trafiają do Ciebie klienci to obecnie podstawowa i bardzo istotna czynność. Pozwoli Ci to zidentyfikować Twoje największe źródło dochodu, sprawdzić skąd trafiają Twoi klienci i wzmocnić te działania by przynajmniej podwoić lub potroić efektywność!
Kilka słów podsumowania…
Sprzedaż nieruchomości po utracie „ministerialnej nobilitacji” (osoby wykonujące zawód pośrednika nieruchomościami nie będą musiały posiadać licencji oraz odpowiedniego wykształcenia, tak jak do niedawna było to jeszcze wymogiem). W związku z tym na rynku nieruchomości może być „trochę” zamieszania i „ścisku”. Dlatego tym bardziej pokażmy się z lepszej strony – pokażmy swoje długoletnie doświadczenie, wiedzę, praktykę i co najważniejsze – pasję i umiejętności.
Wyjdźmy do swoich klientów, zapewnijmy im jako pierwsi udogodnienia, spełnijmy ich wymagania i oczekiwania. Otwórzmy się dla nich – utrzymujmy z nimi kontakt poprzez social media, służmy pomocą i poradą! Rok 2014 to idealny czas na wdrożenie zmian – lepszych zmian w Twojej firmie, by w 2015 być w czołówce, a nie zastanawiać się na zawieszeniem działalności. Postaw na nowoczesność, marketing oraz swój rozwój. Bądź specjalistą w tym, w czym jesteś najlepszy, a nie w tym co obecnie jest modne!
Comment here